Sound Liberalisms. Reflections on a liberal Aesthetics

Authors

  • Gustavo Celedón Bórquez Universidad de Valparaíso

Abstract

Based on Jacques Rancière's concepts of aesthetic unconscious, representative regime and aesthetic regime, the article elaborates the thesis of a liberal aesthetic that operates behind several artistic manifestations of our present. For that matter, some ideas of sound art are examined, mainly represented by the English artist David Toop. The article affirms the possibility of reading liberalism through an aesthetic examination, considering the analysis of the relation between conscience and unconscious, but based on the antecedent of a sensitivity that determines this relation and that is manifested through an art that we call liberal. These manifestations go beyond the strictly artistic, allowing through the proposed examination to outline some fundamental dimensions of liberalism.

Keywords:

aesthetic unconscious, sound, representative regime, aesthetic regime, economy

Author Biography

Gustavo Celedón Bórquez, Universidad de Valparaíso

Doctor en Filosofía por la Universidad de París 8 Vincennes – Saint-Denis, París, Francia.  Profesor titular de la Escuela de Cine y Director del Magíster en Cine y Artes Audiovisuales de la Universidad de Valparaíso, Valparaíso, Chile. Docente del Doctorado en Estudios Interdisciplinarios sobre Pensamiento, Cultura y Sociedad y del Magíster en Filosofía de la misma casa de estudios. Representante para América latina del Colegio Internacional de Filosofía. Miembro del Laboratorio de Estudios e Investigaciones de las Lógicas Contemporáneas de la Filosofía (LLCP) de la Universidad de París 8 y del Núcleo de Filosofía Francesa Contemporánea asociado a la Universidad Federal de Río de Janeiro.  Responsable del proyecto Fondecyt Regular Ensayo cinematográfico en Latinoamérica. Ha publicado Philosophie et expérimentation sonore (L’Harmattan, 2015), Sonido y Acontecimiento (Metales Pesados, 2016), D’un silence à un autre (L’Harmattan, 2016), Archivos documentales de Fernando Balmaceda y Armando Parot (Ediciones Universidad de Valparaíso, 2017), No lego (Cenaltes Ediciones, 2019), entre otras publicaciones en revistas académicas tanto nacionales como internacionales.