i

Revista de Arquitectura accepted for inclusion in SciELO Chile collection

 

Call for Papers Revista de Arquitectura N. º 49.  

 

ARCHITECTURE, URBANISM, AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE: POISON OR MEDICINE? + FREE THEME

 

Deadline for receipt of articles:  September 7, 2025

Guidelines for authors: https://dearquitectura.uchile.cl/index.php/RA/about/submissions

Constructing with words: theoretical reflections on the architectural project between pictorial and written language

Authors

Download

Abstract

This article explores the use of pictorial works as methodological tools in contemporary architectural design. The research was conducted within the framework of a university course conceived as an experimental laboratory. Through a qualitative, design-based methodology —combining visual analysis, argumentative reflection, and graphic elaboration— four paintings (by Vermeer, Friedrich, Escher, and Jan van Eyck) were studied for their potential to activate complex spatial processes. Exercises were developed to explore key concepts such as void, reflection, and perception. The results demonstrate that pictorial representation, far from being merely illustrative, can serve as a catalyst for new ways of imagining, representing, and constructing architectural space. The proposal highlights the relevance of design-based research as a valid form of architectural knowledge in academic contexts, integrating symbolic, narrative, and perceptual dimensions into the design process.

Keywords:

Architectural design, art, painting, representation, void

References

Acosta López, M. del R. (2007). Tragedia y modernidad en la teoría sobre lo sublime de Friedrich Schiller. Episteme, 27(2), 147-168. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-43242007000200007&lng=es&tlng=es

Bravo, U. (2016). Un ilusionista desilusionista metaimagen en M. C. Escher. Revista de Teoría del Arte, 2(6), 43-66. https://revistateoriadelarte.uchile.cl/index.php/RTA/article/view/41621

Burke, E. (1998). Indagación filosófica sobre el origen de nuestras ideas acerca de lo sublime y de lo bello. Tecnos.

Cabrera Guerrero, L. (2023). Muchacha leyendo una carta frente a la ventana. Historia Arte. https://historia-arte.com/obras/muchacha-leyendo-una-carta-frente-a-la-ventana

Colomina, B. (2016). The architecture of the selfie. Journal of Architecture, 21(1), 3-5.

de Diego, E. (2014). Tristísimo Warhol: Cadillacs, piscinas y otros síndromes modernos. Siruela.

Díaz, M. y Vega, C. (2020). La imagen como herramienta de proyecto. Dearq, 27, 60-75.

Escher, M. C. (1961). Waterfall [Litografía]. https://historia-arte.com/obras/cascada

Escher, M. C. (2002). MC Escher: estampas y dibujos. Taschen.

Ernst, B. (1995). El espejo mágico de M. C. Escher. Ediciones Destino.

Fernández Ramírez, B. (2015). El vacío como generador simbólico en arquitectura. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, 25(1), 94-101.

Fernández, L. M. y Ramírez, B. F. (2017). La difícil promesa de acabar con la discapacidad a través del arte inclusivo. Athenea Digital, 17(2), 57-78.

Friedrich, C. D. (c. 1825). Caroline auf der Treppe [Óleo sobre lienzo]. Colección privada (desaparecida, dañada en 1901). https://historia-arte.com/obras/mujer-en-escalera

Friedrich, C. D. (1835). Entrada en el Fürstenschule Meissen [Dibujo a lápiz y sepia]. Colección particular. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Caspar_David_Friedrich_-_Toreingang_in_Mei%C3%9Fen.jpg

García Vicente, G. (2019). El tiempo en la arquitectura: permanencia y transitoriedad. Ediciones UPM.

Giedion, S. (1941). Space, time and architecture: The growth of a new tradition. Harvard University Press.

Gombrich, E. H. (2006). La historia del arte. Debate.

González Moreno, P. (2019). Lo visual como problema en arquitectura. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, 24(36), 50-63.

González Gutiérrez, D. (2011). Prácticas creativas y comunicación en el sistema del arte. Argumentos (México, D.F.), 24(67), 115-132. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-57952011000300006&lng=es&tlng=es

López, J. (2021). La materialidad del vacío en la arquitectura contemporánea. Revista de Arquitectura y Urbanismo, 45(3), 123–135. https://www.scielo.org.mx/pdf/rau/v45n3/1815-5898-rau-45-03-123.pdf

Mancilla, J. M. (2023). “El espectador insólito”. Operaciones visuales en la obra poética de Roberto Bolaño. Revista chilena de literatura, (107), 133-159. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22952023000100133

Martín García, E. (2022). Clases teóricas de la asignatura Teoría y Crítica [Notas de lectura no publicadas]. Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Barcelona (ETSAB-UPC).

Merleau-Ponty, M. (1964). Eye and mind (C. Lefort, Trans.). Northwestern University Press.

Miranda, C. M. (2009). Johannes Vermeer y Anthon van Leeuwenhoek: El arte y la ciencia de Delft unidos en su máxima expresión en el siglo de oro holandés. Revista Médica de Chile, 137(4), 567–574. https://doi.org/10.4067/S0034-98872009000400017

Mitchell, W. T. (2009). Teoría de la imagen (Vol. 5). Ediciones Akal.

Pallasmaa, J. (2009). The Thinking Hand: Existential and Embodied Wisdom in Architecture. The Journal of Architecture, 14(1), 115-127.

Pallasmaa, J. (2012). Sensory Architecture: The Five Senses in Design. Architectural Design, 82(2), 72-79.

Pallasmaa, J. (2014). Architecture and the Senses: Phenomenology and Empathy. Architectural Research Quarterly, 18(3), 215-222.

Parellada-Bezares, C. (2023). Semiótica de las figuras que dan la espalda al espectador: relaciones entre literatura, pintura y realidad. Logos (La Serena), 33(1), 57-73. https://doi.org/10.15443/rl3304

Panofsky, E. (1991). La perspectiva como forma simbólica. Akal.

Pérez-Gómez, A. (2007). Architecture as embodied knowledge. Journal of Architectural Education, 61(2), 30-36. https://doi.org/10.1111/j.1531-314X.2007.00135.x

Períes, L. (2022). Cuando el aire se precipita en la arquitectura: experimentación proyectual en torno al vacío. Anales de Investigación en Arquitectura, 12(2), e301. https://doi.org/10.18861/ania.2022.12.2.3290

Ramírez Ferruz, J. (2021). Lo sublime: un concepto clave para analizar la evolución de la sensibilidad contemporánea [Tesis de Licenciatura, Universidad de Chile]. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/186078

Sánchez, R. (2023). La percepción del vacío en el espacio arquitectónico. Revista de Arquitectura Contemporánea, 50(1), 45-60.

Scheck, D. O. (2013). Lo sublime y la reunificación del sujeto a partir del sentimiento: La estética más allá de las restricciones de lo bello. Signos filosóficos, 15(29), 103-135. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-13242013000100004&lng=es&tlng=es

Seeberg, U. (2005). Dimensões filosóficas na obra de Caspar David Friedrich. ARS (São Paulo), 3, 78-89. https://doi.org/10.1590/S1678-53202005000100005

Silenzi, M. (2009). El juicio estético sobre lo bello: Lo sublime en el arte y el pensamiento de Kandinsky. Andamios, 6(11), 287-302. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-00632009000200012&lng=es&tlng=es

Van Eyck, J. (1434). El matrimonio Arnolfini [Pintura]. National Gallery, Londres. https://historia-arte.com/obras/el-matrimonio-arnolfini-de-van-eyck

Vermeer, J. (c. 1657–1659). Muchacha leyendo una carta frente a la ventana [Pintura]. Gemäldegalerie, Dresde. https://historia-arte.com/obras/muchacha-leyendo-una-carta-frente-a-la-ventana